Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010


Ραντάρ 64N6 "Big Bird" της 11ης ΜΚΒ

Αφορμή για το παρόν σημείωμα απετέλεσαν ορισμένες ενδιαφέρουσες φωτογραφίες του συστήματος S-300, που δημοσίευσε η Πολεμική Αεροπορία στην επίσημη ιστοσελίδα της.. Στην πρώτη, το 60+ τόννων θηρίο που βλέπουμε είναι ο κινητός σταθμός ραντάρ 64N6 Big Bird του συστήματος S-300 PMU1 της 11ης Μοίρας Κατευθυνομένων Βλημάτων της ΠΑ. Το εικονιζόμενο ραντάρ διάταξης φάσης (κωδικός Tombstone κατά το ΝΑΤΟ) είναι μεγάλης εμβέλειας (~300 χμ) και μπορεί να εντοπίσει αεροσκάφη, πυραύλους πλεύσης και βαλλιστικούς πυραύλους ακόμα σε περιβάλλον ισχυρών ηλεκτρονικών αντιμέτρων. Τα συλλεγόμενα δεδομένα προωθούνται στον σταθμό διοίκησης της πυροβολαρχίας και από εκεί αναλαμβάνουν να "καθαρίσουν την μπουγάδα" οι πύραυλοι 48N6 καθοδήγησης TrackVia Missile με μέγιστη ακτίνα 150 χμ (40χμ για τακτικούς βαλλιστικούς πυραύλους).

Η εικόνα των -βάρους 1,9 τόννων- πυραύλων του συστήματος είναι σίγουρα πρώτη ανάμεσα στις ζοφερές σκέψεις που περνάνε από το μυαλό των Τούρκων αεροπόρων κατά την διάρκεια των "εκπαιδευτικών" τους πτήσεων στον Νότιο τομέα, πολύ περισσότερο δε, στις σκέψεις των Τούρκων επιτελών που προγραμματίζουν τακτικά αποστολές αεροφωτογράφησης για να εντοπίσουν πιθανές μετασταθμεύσεις του συστήματος-πονοκέφαλο..Υπενθυμίζεται ότι ο τραγικός θάνατος του Σμηναγού Ηλιάκη σημειώθηκε κατά τη διάρκεια αναχαίτισης τέτοιας αποστολής αεροφωτογράφησης στην Ανατολικής Κρήτη, σε περιοχές ανάπτυξης του S-300. Το F-16 Βlock50 του υποσμηναγού Χαλίλ Οζντεμίρ το οποίο συγκρούστηκε με το μαχητικό του σμηναγού Ηλιάκη αποτελούσε μέρος σχηματισμού 2 F-16 τα οποία συνόδευαν αεροσκάφος αναγνώρισης RF-4.

Το σύστημα ανεπτυγμένο κάπου στην Ελληνική επικράτεια..(φωτογραφία από την ιστοσελίδα της ΠΑ)

Τα ελληνικά αντιαεροπορικά συστήματα έχουν προσφέρει και αυτά το μερίδιο "δυσάρεστων εμπειριών" που τους αναλογεί, στα "άγνωστα ίχνη" κατά την διάρκεια του 30ετούς ακήρυχτου ελληνοτουρκικού πολέμου στο Αιγαίο. Χαρακτηριστικό είναι δε ένα περιστατικό που έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 1999 (18/3). Κατά την διάρκεια νυχτερινής παραβίασης του Εθνικού Εναέριου Χώρου στην Λήμνο από τουρκικό F-16 (που λίγο έλειψε να εξελιχθεί σε υπερπτηση) το κοκπιτ του τουρκικού μαχητικού ξαφνικά έγινε "χριστουγεννιάτικο δέντρο" από τα προειδοποιητικά λαμπάκια του RWR, όταν α/α σύστημα OSA (SA-8) προχώρησε στον εγκλωβισμό του αεροσκάφους. Ο άτυχος Τούρκος πιλότος ξεκίνησε αμέσως αμυντικούς ελιγμούς απομακρυνόμενος τάχιστα προς την α/β Παλαιοκάστρου (Μπαλικεσίρ), με μόνες απώλειες τον πληγωμένο εγωισμό του και το λερωμένο κάθισμα ACES.

Το γεγονός θορύβησε έντονα την Άγκυρα η οποία την επομένη κάλεσε τον Έλληνα επιτετραμμένο Μιχάλη Χριστίδη στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών για να του επιδώσει
διάβημα διαμαρτυρίας! Στο διάβημα η Άγκυρα απειλούσε πως αν επαναληφθεί παρόμοιο γεγονός κατά την διάρκεια των "τουρκικών πτήσεων ρουτίνας" (νύχτα επάνω από την Λήμνο)! θα καταστρέψει τους πυραύλους. To μνημειώδους θρασύτητας κείμενο εξηγούσε ότι η τουρκική πλευρά θεωρούσε τον εγκλωβισμό εχθρική ενέργεια (ενώ προφανώς η νυχτερινή υπερπτήση οπλισμένων μαχητικών είναι ένδειξη αισθημάτων φιλίας) και έφτανε σε σημείο να αμφισβητήσει την Ελληνική κυριαρχία λέγοντας ότι με βάση τις συμβάσεις της Λωζάννης και των Παρισιών, τα νησιά πρέπει να είναι αφοπλισμένα και ότι «γι' αυτό το λόγο η Ελλάδα έχει περιορισμένο δικαίωμα κυριαρχίας στα νησιά».

Eκτέλεση βολής από ελληνικό OSA-AK στο πεδίο βολής Κρήτης

Ο τότε Έλληνας ΥΠΕΞ -και σημερινός πρωθυπουργός ΓΑΠ- εν μέσω της βαρυφορτωμένης ατζέντας των ημερών (εξεταστική για το φιάσκο Οτσαλάν - "ανθρωπιστικοί" βομβαρδισμοί του ΝΑΤΟ στην Σερβία) δεν βρήκε τον χρόνο να εξετάσει τέτοιες ασημαντότητες. Και μια ακόμα τουρκική πρόκληση έμεινε ουσιαστικά αναπάντητη.. Περιττό να προσθέσουμε ότι αυτή ήταν και η τελευταία γνωστή περίπτωση τουρκικής ενόχλησης λόγω εγκλωβισμού από α/α στο Ανατολικό Αιγαίο. Κάτι το οποίο σίγουρα δεν οφείλεται στην παύση των τουρκικών παραβιάσεων..


*Spike : Ένδειξη του Radar Warning Receiver για εγκλωβισμό του α/φους. Ακολουθείται από clock position ή αζιμούθιο -ένδειξη της διεύθυνσης της απειλής- και από τον τύπο της, αν είναι γνωστός. Κατά την διάρκεια ασκήσεων η κλήση "Βuddy spike" χρησιμοποιείται για να ειδοποιήσει τον πιλότο ότι ο εγκλωβισμός έγινε από φίλια μέσα.


Πηγή: http://www.enkripto.com/2010/03/egean-spike_21.html

Μέρισμα ειρήνης 30/3


Δύο σχηματισμοί τουρκικών μαχητικών, αποτελούμενοι συνολικά από 16 αεροσκάφη (σχεδόν ολόκληρη Μοίρα) , προκάλεσαν σήμερα στο Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο 11 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου και δύο παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας. 8 από τα τουρκικά αεροσκάφη ήταν οπλισμένα.

Τα παραπάνω αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν κατά πάγια τακτική απο μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας

ΑΝΥΕΘΑ Π. Μπεγλίτης 15/10/09
"Ο εξορθολογισμός των αμυντικών δαπανών και γενικότερα των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ταυτίζεται ουσιαστικά και με τη μείωση των δαπανών, άρα τη δημιουργία σιγά-σιγά ενός πλεονάσματος ειρήνης."

Πηγή: http://www.enkripto.com/2010/03/303.html

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

Κλιμάκωση των τουρκικών προκλήσεων


Εμπλοκή μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών σημειώθηκε σήμερα το πρωί στην ευρύτερη περιοχή της Σάμου, μετά από παρενόχληση ελικοπτέρου Dauphin του Λιμενικού Σώματος που περιπολούσε στη περιοχή στο πλαίσιο της FRONTEX. Συγκεκριμένα, τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη από το Νταλαμάν, έφθασαν στο ένα μίλι από το ελικόπτερο του ΛΣ, πετώντας στα 1.000 πόδια και λαμβάνοντας τελική θέση εξαπόλυσης βλημάτων κατά του ελληνικού ελικοπτέρου, που ίπταντο χαμηλότερα στα 200 μέτρα.
Πίσω απο τα τουρκικά μαχητικά σε απόσταση ενός ναυτικού μιλίου και σε ύψος 5.000 ποδιών, οι Έλληνες χειριστές της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν εγκλωβίσει τα τουρκικά μαχητικά, εξαναγκάζοντας τους Τούρκους σε υποχώρηση.

Το ελικόπτερο του Λιμενικού Σώματος δέχθηκε συνολικά 11 κλήσεις από το τουρκικό σταθμό ραντάρ της Datca και είναι η πρώτη φορά που η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία υλοποιεί τη -μέχρι σήμερα- λεκτική απειλή της ότι θα αναχαιτίζει τα πτητικά μέσα της FRONTEX.

Πηγή: http://www.strategy-geopolitics4.blogspot.com/

Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Εκπαίδευση Αφγανών χειριστών από τη Πολεμική Αεροπορία


Σε μια προσπάθεια να κατευνασθεί η αμερικανική δυσφορία από την ακύρωση τον περασμένο Νοέμβριο της μετακίνησης του ΤΕΣΑΦ εκτός Καμπούλ, ανακοινώθηκε χθες από το πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου η ανάληψη της εκπαίδευσης Αφγανών χειριστών και τεχνικών από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Όπως γράφει στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑο Λ. Δημάκας, μετά την ακύρωση της απόφασης που είχε λάβει η προηγούμενη κυβέρνηση για μετακίνηση των Ελλήνων στη δυτική περιοχή Φαράχ με μεγάλο κίνδυνο για το προσωπικό αλλά και μεγάλο κόστος, η Ουάσιγκτον ενοχλήθηκε με αποτέλεσμα να διαγραφεί συλλήβδην η ελληνική παρουσία από τις λίστες και το ελληνικό τάγμα να είναι... φάντασμα για το ΝΑΤΟ. Τα αιτήματα για περαιτέρω ενίσχυση παρέμειναν στο τραπέζι και η προγραμματισμένη- από πέρυσι- ανάληψη της διοίκησης του αεροδρομίου της Καμπούλ από δύναμη 56 στελεχών της Αεροπορίας φάνηκε ότι δεν αρκούσε. Ήδη από χθες άρχισε η μεταφορά των υλικών, ενώ η μετακίνηση των στελεχών θα γίνει με 3 αποστολές μέχρι τις 23 Μαρτίου.
Το ΝΑΤΟ ζήτησε επιπλέον περίπου 80 εκπαιδευτές του Στρατού Ξηράς για να ενταχθούν στην Εκπαιδευτική Αποστολή του (ΝΤΜ-Α) όπως και ισάριθμους πιλότους και τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας, τόσο για αρχική εκπαίδευση όσο και για μετεκπαίδευση Αφγανών χειριστών σε μεταγωγικά αεροσκάφη C-27. Το αρχικό αίτημα ήταν όλη η εκπαίδευση να γίνει στο Αφγανιστάν, αλλά η Αθήνα είχε αντιπροτείνει να γίνει- τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος- στην Ελλάδα. Και χθες το θέμα αυτό ήταν ακόμα ανοιχτό, με έντονη την πίεση από ΗΠΑ-ΝΑΤΟ για επί τόπου εκπαίδευση. Τελικά, ο κ. Παπανδρέου ανακοίνωσε ότι η εκπαίδευση θα γίνει στο Αφγανιστάν. Εμπλοκή σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες Αφγανών θα έχει και το υπάρχον στην Καμπούλ ελληνικό τάγμα.

Πηγή: http://www.strategy-geopolitics4.blogspot.com/

Η ιστορική 335 Μοίρα



Ένα σύντομο ιστορικό της αρχαιότερης πολεμικής Μοίρας της Πολεμικής Αεροπορίας

Γράφει ο Κουρσάρος


Η 335 Μοίρα "Τίγρης" είναι η παλαιότερη Μοίρα της ΠΑ, αφού συγκροτήθηκε όταν η Ελλάδα ήταν υπό κατοχή από τους Γερμανούς τον Οκτώβριο του 1941 στο αεροδρόμιο Ακίρ της Παλαιστίνης, δηλαδή λίγους μήνες μετά την ολοκληρωτική κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς.
Οι πρώτοι πιλότοι της Μοίρας ήταν στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας που είχαν σταλεί στο Ιράκ από το 1940 για να εκπαιδευτούν από τους Βρετανούς, καθώς και αρκετοί πιλότοι που κατέφυγαν στην περιοχή μετά την κατάληψη της Ελλάδας, για να συνεχίσουν τον αγώνα ως την απελευθέρωση της
χώρας.

Το επετειακό F-104 "Τίγρης"

Η Μοίρα εφοδιάστηκε με τα μαχητικά αεροσκάφη Hurricane-IIB στην αρχή, και μετά με τα Hurricane-IIC και υπαγόταν στην 339 Πτέρυγα Μάχης της RAF. Με τα αεροσκάφη αυτά επιχειρεί έως τον Δεκέμβριο του 1943, οπότε και τα αντικαθιστά με τα σύγχρονα Spitfire VB και VC.
Η Μοίρα είχε, και μετά την παραλαβή των νέων αεροσκαφών, ως κύρια αποστολή την Δίωξη. Εκτελεί επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Κατά την διάρκεια της παραμονής της στην Μέση Ανατολή, επιχειρώντας από πρόχειρα αεροδρόμια, συμμετείχε σε αποστολές προστασίας νηοπομπών. Τη ρουτίνα των αποστολών αυτών, διέκοψε ο επιτυχής βομβαρδισμός και πολυβολισμός από χαμηλό ύψος του Ιταλικού στρατηγείου της Λιβύης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1942 (για να εορτασθεί και η επέτειος) μετά τις επίμονες αιτήσεις και τα έντονα διαβήματα των ελληνικών πληρωμάτων προς τους Βρετανούς.


Ο επετειακός κουρσάρος της 335 ο οποίος εξακολουθεί να κοσμεί τους ελληνικούς ουρανούς

Το Σεπτέμβριο του 1944 μεταστάθμευσε στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα περί τα τέλη του Οκτωβρίου στο αεροδρόμιο Χασανίου, το σημερινό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Εκεί, μαζί με τις 336 ΜΔ και τη 13 ΜΕΒ (Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού), που είχαν συγκροτηθεί στην Μέση Ανατολή, αποδόθηκε στο ελληνικό κράτος από τους Βρετανούς.
Στην διάρκεια του Β΄ΠΠ η Μοίρα έχασε 18 πιλότους πραγματοποιώντας 5555 εξόδους, διάρκειας 8500 ωρών πτήσης και άλλες 12000 ώρες πτήσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Τον Αύγουστο του 1945 μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο του Σέδες. Τον Ιούνιο του 1947 παραλαμβάνει τα νέα αεροσκάφη Spitfire IX και XVI προκειμένου να μπορέσει να συμμετάσχει στις επιχειρήσεις της περιόδου 1947-1949 για την υποστήριξη των δυνάμεων του Εθνικού στρατού.

Τον Οκτώβριο του 1953 γίνεται η πρώτη Μοίρα που αντικαθιστά τα ελικοφόρα αεροσκάφη της με αεριωθούμενα τύπου F-84G και RT-33A, στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού αλλά τον ίδιο καιρό μια "άλλη" 335 Μοίρα μετατρέπεται σε Μοίρα Επιχειρησιακής Εκπαιδεύσεως και μετασταθμεύει στην 113 ΠΜΕ διαθέτοντας περίπου 25 Spitfire ενώ αργότερα μετασταθμεύει στην 115 ΠΜ όπου μετονομάζεται σε 340 ΜΔΒ.
Η 335 ΜΔΒ μετασταθμεύει στην 111 Πτέρυγα Μάχης και παραμένει εκεί ως τον Σεπτέμβριο του 1957. Μεταφέρεται στη συνέχεια στην 110 ΠΜ στην Λάρισα και εδρεύει εκεί ως το Μάιο του 1960, αφού όμως είχε ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-84F από το φθινόπωρο του 1957. Το Νοέμβριο του 1960 αναλαμβάνει ρόλο κρούσης και μετασταθμεύει στην Τανάγρα. Τον Μάιο του 1965 αρχίζει την παραλαβή των F-104G Starfighter και στις 30 Ιουνίου του 1977 μετασταθμεύει στην 116 ΠΜ στον Άραξο. Από τον Μάιο του 1965 ως τις 31 Μαίου του 1992 η Μοίρα πετά με τα F-104G.


Στις 3 Απριλίου του 1993 μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Βομβαρδισμού και παραλαμβάνει τα αεροσκάφη δεύτερης γενιάς Α-7Ε και TA-7C Corsair, που ήταν από τα 62 συνολικά αεροσκάφη που μας παρέδωσαν οι Αμερικάνοι.
Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν δραματικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων τα οποία και παραμένουν στην 335Μ μέχρι τον Μάρτιο του 2008. Έκτοτε, έχει ξεκινήσει αλλαγή των αεροσκαφών A-7, με τα νέα F-16 Blk 52+ Adv και σήμερα διαθέτει 30 αεροσκάφη αυτού του τύπου.

Αεροναυτική άσκηση Ελλάδος-Γαλλίας απο 1η εώς 8 Δεκεμβρίου


Πολυήμερη αεροναυτική άσκηση μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας πρόκειται να πραγματοποιηθεί στο Κεντρικό Αιγαίο το διάστημα 1-8 Δεκεμβρίου , όπως ανακοινώθηκε επίσημα χθές στην Αθήνα, λίγες μόλις ημέρες μετά την επίσκεψη του Γάλλου υπουργού άμυνας Ερβε Μορέν και τις σημαντικές συνομιλίες που είχε με τον φιλοξενούντα ομόλογό του Ευ.Βενιζέλο. Η άσκηση πρόκειται να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο τις ισχύουσας διμερούς συνεργασίας των δύο χωρών και θα περιλαμβάνει συνεργασία και συνεκπαίδευση μεταξύ του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και Πολεμικής αεροπορίας και των αντίστοιχων Γαλλικών αεροναυτικών δυνάμεων, σε πλήθος σεναρίων μεταξύ των οποίων και εκείνο της έρευνας και διάσωσης τόσο σε ειρηνική όσο και πολεμικής περίοδο, που θα υλοποιηθούν στην θαλάσσια περιοχή νότια της Πελοποννήσου,στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης.

Από Ελληνικής πλευράς θα συμμετάσχουν δύο φρεγάτες, δύο πλοία γενικής υποστήριξης , πέντε πυραυλάκατοι και ισάριθμοι κανονιοφόροι ενώ από πλευράς Πολεμικής Αεροπορίας
μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα διαφόρων τύπων και μονάδες ραντάρ, ενώ για τα σενάρια έρευνας και διάσωσης μάχης CSAR θα συμμετάσχουν ελικόπτερα Super Puma και οι κομάντος της επίλεκτης 31ης Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης της ΠΑ.

Από γαλλικής πλευράς θα συμμετάσχει η ομάδα μάχης του πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου "Σαρλ Ντεγκώλ" απο το οποίο επιχειρούν μαχητικά αεροσκάφη Rafale F3 , Σούπερ Ετενταρ και ιπτάμενα ραντάρ Hawkeye καθως επίσης και δύο αντιτορπιλικά ("Κασαρντ" και "Ζαν Mπάρτ"), οι φρεγάτες "Ακονίτ" "Μπουέν" και "Ντουνκουέν", ένα υποβρύχιο και το πετρελαιοφόρο "Μέζ".

Ας σημειωθεί ότι στις 3 Δεκεμβρίου το γαλλικό αεροπλανοφόρο θα καταπλεύσει στον Φαληρικό όρμο για εθιμοτυπική επίσκεψη μιας ημέρας και θα καταπλεύσει στην Σούδα το διάστημα 4-8 Δεκεμβρίου. Η επιλογή της συνεργασίας και της επίσκεψης της γαλλικής αεροναυτικής μοίρας στην Ελλάδα αναδεικνύει της στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών, σύμφωνα με την επιθυμία που εξέφρασε ο πρόεδρος Σαρκοζί σχετικά με την νέα συμμαχία που είχε προτείνει κατά την διάρκεια της επίσκεψης τους στην Ελλάδα το 2008, πέραν και του σχετικού εξοπλιστικού ενδιαφέροντος.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ

Καμμία κατάργηση βάσεων ούτε αλλαγή τακτικής από την Πολεμική Αεροπορία












Του Σάββα Δ. Βλάσση


Τις τελευταίες εβδομάδες, η ελληνική κοινή γνώμη αιφνιδιάστηκε από δύο δημοσιεύματα σχετιζόμενες με την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο. Το περιεχόμενο των αποκαλύψεων στις «ειδήσεις» αυτές, ήταν άκρως ανησυχητικό.
Στις 18 Ιανουαρίου, γνωστό site στο διαδίκτυο έκανε αναφορά σε, «πληροφορίες από το ΓΕΑ που θέλουν για “λόγους οικονομίας” να
προτείνεται η κατάργηση των δύο εκ των τριών προωθημένων αεροδρομίων επιφυλακής: Καστέλλι και Σκύρος, είναι τα «προτεινόμενα», με την Λήμνο να επιβιώνει, απλώς γιατί είναι αναντικατάστατη λόγω θέσεως». Η «είδηση» αναπαράχθηκε σε έντυπα και άλλες ιστοσελίδες, προκαλώντας αίσθηση και εύλογη ανησυχία στην κοινή γνώμη.
Στις 22 Φεβρουαρίου, δημοσίευμα της εφημερίδος «Έθνος» υπό τον τίτλο «Νέα όπλα για τις παραβιάσεις στο Αιγαίο»,
περνούσε το μήνυμα ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει αλλάξει την τακτική αναχαιτίσεως των τουρκικών αεροσκαφών, υιοθετώντας πιο ήπια στάση. Το δημοσίευμα έπασχε, καθότι διακρινόταν από εμφανή σύγχυση, εξαιτίας της παραθέσεως των σύγχρονων οπλικών συστημάτων που διαθέτει η ΠΑ και τα οποία επιδρούν σημαντικά στον τρόπο εμπλοκής του αντιπάλου στις πολεμικές επιχειρήσεις. Την πληροφόρηση, παρείχε «κορυφαίο επιτελικό στέλεχος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας», σύμφωνα με τον συντάκτη. «Η Πολεμική Αεροπορία αντιμετωπίζει τον Τούρκο “εισβολέα” χρησιμοποιώντας συστήματα υψηλής τεχνολογίας περιορίζοντας τις αναχαιτίσεις – εμπλοκές», υποστήριζε ο συντάκτης.
Αλλά μέσα από την (μάλλον ατυχή) ανάλυση, ο αναγνώστης δεν μπορούσε να κατανοήσει την σημασία και τον αντίκτυπο αυτής της προόδου, στο καθημερινό εν καιρώ ειρήνης έργο της ΠΑ, προς αντιμετώπιση της Τουρκικής Αεροπορίας. Με απλά λόγια, τί σημασία είχαν τα νέα όπλα, στην αντιμετώπιση των τουρκικών παραβιάσεων, αφού η αξία αυτών δεν μπορεί να διαπιστωθεί παρά μόνο στον πόλεμο. Παρά την εν γένει σύγχυση της αναλύσεως, στο τέλος ο αναγνώστης πληροφορείτο για μια κάποια
«αλλαγή στον τρόπο αντίδρασης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας». Αυτό ήταν που έμενε από το δημοσίευμα.
Περιττό να σημειωθεί ότι η «είδηση» αναπαράχθηκε και μάλιστα υπήρξαν αντιδράσεις πρώην αξιωματούχων, που επανήλθαν στο θέμα. Παρόλο που σε κάποιον βαθμό γινόταν επισήμανση των αντιφάσεων της αναλύσεως του αρχικού δημοσιεύματος, η κατάληξη ήταν ότι η ΠΑ έχει υιοθετήσει ήδη μια πιο «ήπια» συμπεριφορά έναντι των προκλήσεων της Τουρκικής Αεροπορίας.
Τι έμενε ως εντύπωση στην κοινή γνώμη; Ότι η δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας οδηγεί την ΠΑ σε μοιραίες αποφάσεις όσον αφορά στην άμυνα του Αιγαίου και ότι ο εχθρός έχει επιβληθεί, αφού τα αεροσκάφη ετοιμότητος της ΠΑ που απογειώνονται, στην ουσία παίζουν θέατρο…Τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι.
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπήρξε ποτέ ιδέα εγκαταλείψεως των 133 και 135 Σμηναρχιών Μάχης, για λόγους οικονομίας. Η μη αξιοποίηση των συγκεκριμένων στρατηγικής σημασίας υποδομών, θα σήμαινε εγκατάλειψη της στρατηγικής επάνω στην οποία σχεδιάστηκε στην δεκαετία του 1970 η αεροπορική άμυνα στο Αιγαίο αλλά και η προβολή της ελληνικής αεροπορικής ισχύος στην Κύπρο. Μια τέτοια κίνηση, ακόμη και σε επίπεδο επιτελικής σκέψεως και μόνο, είναι αδιανόητη για την στρατιωτική ηγεσία. Η πολιτική ηγεσία, επίσης ποτέ δεν πρότεινε κάτι τέτοιο.
Αναφορικώς με την αλλαγή της τακτικής αντιμετωπίσεως των τουρκικών αεροπορικών προκλήσεων, επίσης καμμία μεταβολή επί της ουσίας, δεν έχει συντελεστεί. Οι διαδόσεις για πιο ήπιες συμπεριφορές, δεν ευσταθούν. Η αλήθεια είναι ότι στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδιασμού που συντελείται καθημερινώς, από πλευράς ΠΑ, εφαρμόζονται επιμέρους διαφοροποιήσεις τακτικών αναλόγως των απαιτήσεων, προκειμένου να επιτευχθούν συγκεκριμένες επιδιώξεις στο πλαίσιο του σταθερού στόχου που είναι η δυναμική και άμεση αντιμετώπιση κάθε τουρκικής προκλητικότητος. Τέτοιες επιμέρους διαφοροποιήσεις είναι συχνές και πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι ανανεώνονται, προσαρμόζονται ή καταργούνται αναλόγως της ροής εξαγωγής και αναλύσεως των συμπερασμάτων. Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός, είναι μια λεπτή υπόθεση που χειρίζεται η αφρόκρεμα των αξιωματικών επιτελών της ΠΑ και συχνά είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτός. Έμπειροι επιτελείς σημειώνουν ότι πολλές φορές, η εντύπωση από τις μεταβολές στον επιχειρησιακό σχεδιασμό είναι εντελώς αντίθετη από το αποτέλεσμά τους! Αλλά μόνο ένας επιτελής που έχει όλα τα δεδομένα, μπορεί να προβεί σε ορθή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Συνοψίζοντας, τα ανωτέρω δημοσιεύματα δεν ευσταθούν και βασίστηκαν μάλλον σε παρερμηνευμένη πληροφόρηση, είτε από άγνοια των συντακτών, είτε για την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων (αύξηση πωλήσεων, δημιουργία «ονόματος»). Δυστυχώς, ο χώρος του αμυντικού ρεπορτάζ στην Ελλάδα, πλήττεται συχνά από δημοσιεύματα που προκαλούν μεν θόρυβo, πλην όμως πάσχουν από πλευράς εγκυρότητος. Το ζήτημα είναι ότι τέτοιες ανακρίβειες, επιδρούν αρνητικά στο ηθικό της κοινής γνώμης, πλήττει την Εθνική Άμυνα με ύπουλο τρόπο και δημιουργεί συνθήκες πολιτικής συγκαταθέσεως σε συμβιβασμούς επί των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.

*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι Εκδότης του περιοδικού «Δούρειος Ίππος».

Πηγή: http://www.enkripto.com/2010/03/blog-post_08.html

Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

Νέα αεροναυτική συνεκπαίδευση Ελλάδας-Γαλλίας


Συνεκπαίδευση μονάδων των Ελληνικών και Γαλλικών Ενόπλων Δυνάμεων πραγματοποιείται από χθες στο Ιόνιο Πέλαγος, στο πλαίσιο των διμερών συμφωνιών στρατιωτικής συνεργασίας, που θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Μαρτίου. Οι ελληνογαλλικές ασκήσεις περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων εναέριες ασκήσεις μεταξύ αεροσκαφών που χωρίζονται σε εθνικές ή μεικτές ομάδες, εκτέλεση σεναρίων προσβολής επίγειων στόχων στο Πεδίο Βολής Ανδραβίδας και αεροπορικές επιχειρήσεις υποστήριξης ναυτικών δυνάμεων.
Από γαλλικής πλευράς, συμμετέχει η Ομάδα Μάχης του
αεροπλανοφόρου Charles De Gaulle με τα αντιτορπιλικά Jean-Bart (D-615) και Dupleix (D-641), η οποία θα καταπλεύσει και πάλι στα ελληνικά ύδατα στις 17 Μαρτίου οπότε και θα επαναληφθεί η όλη δραστηριότητα στο Αιγαίο και συγκεκριμένα στο Πεδίο Βολής Άνδρου.
Απο πλευράς Πολεμικής Αεροπορίας θα συμμετάσχει μεγάλος αριθμός μαχητικών αεροσκαφών καθώς και ένα ΑΣΕΠΕ ΕMB-145Η, τα οποία θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν εκ νέου με τη Μοίρα του γαλλικού αεροπλανοφόρου (μαχητικά αεροσκάφη Rafale και Super Etendard, ιπτάμενα ραντάρ Ε-2C Hawkeye). Η τελευταία
ελληνογαλλική άσκηση είχε λάβει χώρα στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης τον περασμένο Δεκέμβριο.

Πηγή: http://www.strategy-geopolitics4.blogspot.com/

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Επιτυχής η αξιολόγηση της 335 Μοίρας


Ολοκληρώνοντας έναν δύσκολο αγώνα δρόμου τα στελέχη της 335 Mοίρας της Πολεμικής Αεροπορίας την περασμένη Πέμπτη και αφού στην τελική φάση της πιστοποίησης 4 αεροσκάφη F16 Block 52+ Advanced, καθώς και ένα αεροσκάφος (ΑΣΕΠΕ) Erieye ΕΜΒ-145Η
της 380 Μοίρας έκαναν το τελικό setup στα όπλα, στην σύζευξη μέσω Link 16, καθώς και σε προσβολές στόχων χρησιμοποιώντας τα βλήματα JSOW. Έτσι την εβδομάδα που διανύουμε η Π.Α. θα έχει στην διάθεση της για υπηρεσία επιφυλακής ένα νέο οπλικό σύστημα που θα της προσδώσει τεράστιες δυνατότητες στον καθημερινό ακήρυκτο πόλεμο στο Αιγαίο.
Tα νέα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας διατηρούν τα χαρακτηριστικά των Block 52+ του προγράμματος Peace Xenia III, όπως το ραντάρ APG-68V(9) με αυξημένη εμβέλεια κατά 33%, διαθέτουν ωστόσο πρόσθετες βελτιώσεις όπως σύστημα ζεύξης δεδομένων Link 16, πλήρως εγκατεστημένο και λειτουργικό σύστημα σκόπευσης ενσωματωμένο στην κάσκα (JHMCS) σε συνδυασμό με βλήματα IRIS-T, σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II, δυνατότητα ανάρτησης ατρακτιδίου φωτοαναγνώρισης DB-110 καθώς και μεταφοράς προηγμένων πυρομαχικών κρούσης (συλλογές JDAM και Εnhanced Paveway II) και Stand Off βλημάτων AGM-154C JSOW. (Πηγή)